Hvordan kommer du bedst tilbage på arbejdspladsen igen?

meeting-1245776_640.jpg

Nu skal vi snart igen alle tilbage fysisk på arbejdspladsen og det er mindst lige så svært som det var at blive sendt hjem på hjemmekontoret.

Vi har været vant til at kunne tilrettelægge vores dag og nu skal vi ud ad døren på et bestemt tidspunkt.

Mange har helt sikkert glædet sig til at vende retur fysisk på jobbet, men det betyder jo også at vi skal ændre på vores vaner, som vi har indrettet os på mens vi har arbejdet hjemme.  Vi skal igen forholde os til forstyrrelser fra kolleger, fagsparring over skrivebordet og den vigtige snak ved kaffemaskinen. Alt sammen noget, som vi ikke har prøvet længe og for nogle aldrig, da de er ansat i Corona tiden.

 

4 gode råd til at vende tilbage

 

Hvad vil du tage med videre

Stil dig selv nogle spørgsmål inden du bare vender retur

  • Hvad vil jeg tage med af positive ting fra hjemmekontoret?

  • Hvilke erfaringer har jeg gjort mig som vi kan bruge i teamet?

  • Hvilke tiltag kan fremover styrke os som team?

  • Tal med din chef om de ting, som du gerne vil beholde og ændre. Vær så konkret som muligt. 

 

Forventningsafstem med dit team og leder

Corona har ændret vores arbejdsliv markant og derfor bør I i teamet udarbejde nogle nye spilleregler, som skal gælde for jer fremadrettet.

  • Hvordan skal jeres arbejde tilrettelægges når nogle arbejder hjemme og andre er fysisk på job.?

  • Hvordan skal I fremover holde møder - fysisk, online eller walk and talk?

  • Hvordan sikrer vi kortere møder med god kvalitet? Fast dagsorden og referat.

  • Hvordan undgår I for mange forstyrrelser, så I kan fordybe jer i arbejdsopgaverne?

  • Hvordan sikrer I at de sociale kompetencer igen bliver dyrket?

 

Brug din energi på det du kan kontrollere

Når du vender tilbage til arbejdspladsen, vil du formentlig opleve forandringer. Nogle af forandringerne vil du have let ved at omfavne, andre vil du have sværere ved at acceptere.

 

Det koster energi at være frustreret over ting, man ikke bryder sig om. Når du føler irritation over forandringer, kan du prøve at overveje:

  • Hvad kan du selv gøre for at ændre situationen?

  • Hvad kan du ikke direkte gøre noget ved, men forsøge at påvirke (eksempelvis ved at tale med din chef?).

  • Hvad kan du ikke gøre noget ved eller påvirke?

De ting, du hverken kan ændre eller påvirke, er ude af dine hænder. Brug energien dér, hvor du kan gøre en forskel.

 

Pas på dig selv og hinanden

Vær opmærksom på dine egne ressourcer og grænser. Det kræver meget at ændre og opbygge nye vaner. Du vil måske i en periode være mere træt end normalt for du skal absorbere alle de nye sociale indtryk igen.

Mange har blandede følelser om at skulle fysisk på job igen. Vær opmærksom på at opbygge relationer igen med dine kolleger.

Tænk i sociale aktiviteter. Deltag i de uformelle samtaler ved kaffemaskinen og book frokostaftaler med kolleger. Det sociale er vigtigt - ikke kun for fællesskabet men også for din egen trivsel.

 

Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte os. 

lbc_1021-2.jpg

Stina Duevang

Mobil 61612113
sd@nyevisioner.dk