Hjemmearbejde i coronatiden 

hjemmekontor3.png

I denne corona-tid er der langt flere der arbejder hjemmefra end normalt. Det gælder både dem som tidligere har haft hjemmearbejdsdage og dem som ikke har prøvet det før.  Den store forskel for de fleste er dog, at nu, er hver dag en hjemmearbejdsdag.

En ny undersøgelse lavet af analyseinstituttet Yougov i perioden 1. – 12. april 2020 viser, at 85% af de danskere der er hjemmearbejdende, trives med det og at 46% gerne vil arbejde mere hjemmefra i fremtiden. Så måske kan man formode, at hjemmearbejdsdage bliver mere udbredt fremover.  Undersøgelsen viser i øvrigt, at Danmark er det land i norden hvor flest arbejder hjemmefra i denne tid. 

I denne artikel har vi samlet nogle gode råd til, hvordan du får det optimale ud af at arbejde hjemmefra og ligeledes har vi nogle gode råd til, hvad du som leder skal være opmærksom på, når du har hjemmearbejdende medarbejdere.

Gode råd til hjemmearbejde:

  • Sørg for at du har en god arbejdsplads – skrivebord, en god stol og gerne et sted hvor du kan sidde nogenlunde uforstyrret.

  • Ring, Skype og/eller hold virtuelle møder når der er behov for hjælp og sparring.

  • Ring til dine kollegaer bare for lige at sige hej en gang imellem. Det vil give følelsen af stadig at være en del af et fællesskab.

  • Hold en 5 minutters pause en gang i timen og få evt. noget frisk luft og lidt ro i hovedet. Få holdt en frokostpause præcis som på arbejdet.

  • Planlæg for hver dag, hvilke opgaver du skal lave. Lav en prioritering af dine opgaver, så du altid har en top-3 over de vigtigste opgaver for dagen.

  • Pas på med overspringshandlinger, såsom rengøring og tøjvask – det kan hurtigt ”stjæle” din dag.

Gode råd til ledere:

  • Vær til rådighed for faglig sparring og hjælp – f.eks. via telefon/Skype og mail

  • Vær tydelig i forventningerne til medarbejderne, i forhold til tilgængelighed, rådighed og opgaver.

  • Vær opmærksom på balancen mellem opgaver og arbejdstid – for mange eller for få opgaver.

  • Det er vigtigt, at du som leder sikre at der er det rigtige match mellem ressourcer og tid, så du sikre de vigtigste opgaver bliver løst. Måske er der nogle opgaver som nu ikke skal løses, fordi I ikke er på kontoret, det giver så tid til andre opgaver der måske tidligere er blevet nedprioriteret.

  • Udsend løbende information – også selvom der ikke nødvendigvis er meget nyt.

  • Afhold personalemøder/statusmøder virtuelt.

  • Afhold 1:1 møder med dine medarbejdere via telefon/Skype.

 

Hvis du vil vide mere om, hvordan du får din hverdag til at fungere når du arbejder hjemmefra, er du velkommen til at kontakte mig:

16-piaulsing_edited.jpg

Pia Ulsing

Mobil 42401599

pu@nyevisioner.dk