Work-Life Balance

work-life-balance.jpg

Der er skrevet og sagt meget om Work-life-balance. Der ligger jo implicit i work-life-balance at der arbejdes for meget – og holdes for lidt fri. 

Det er et emne som fylder meget i debatten, og gik vi 10-15 år tilbage var der stor prestige i at arbejde mange timer – i dag er det lidt omvendt. 

Hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, vil vi ikke gøre os til dommer over – vi har masser af kursister som arbejder rigtigt mange timer (+50 timer pr. uge), og for dem giver det god mening. Der kan være tale om en investering i fremtiden, der kan være tale om et job på et vist niveau, hvor det simpelthen er en del af ”aftalen” at der skal lægges rigtigt mange timer i det etc. 

I sidste ende er det en privat beslutning hvad man bruger sin tid på og hvordan ens prioriteter og værdigrundlag er. Men det er da rigtigt, at jo mindre man arbejder – jo mere tid har man til:

 

  • Kæresten, ægtefællen, familien og sig selv, herunder fritidsinteresser.

Men hvor mange mener, at man også får mere livskvalitet, mere arbejdsglæde og et bedre helbred ved work-life-balance så ser vi lidt anderledes på det.

At man har fysisk fri, gør ikke at man kan slappe 100% af fra arbejdet, og fokuserer 100% på det som giver mening i ens liv. Der er en forudsætning mere som også skal være opfyldt – nemlig at man også har mentalt fri – og den del indgår ikke eller kun i meget begrænset omfang i debatten.

Og det er det, der fører os frem til pointen og dermed budskabet i denne artikel. Work-life-balance begrebet giver kun mening hvis man både har fysisk og mentalt fri, og med det pres der er på arbejdsmarkedet, er der masser (læs: de fleste) som går rundt med mange arbejdsmæssige tanker når de har fri:

  • Har jeg styr på alle de bolde jeg har i luften?

  • Kan jeg overholde mine deadlines for den kommende periode?

  • Og hvad med kvaliteten – kan jeg leverer som forventet?

  • Og hvad med min fyldte indbox?

  • Og hvad med mit store projekt?

  • Og hvad med alle de møder jeg har været til og hvor jeg har påtaget mig en række opgaver?

 

Og så er der alle dem som går rundt og er bange for at glemme noget – de dobbelt tjekker hele tiden – uanset om de er har fri eller ej. Alle disse måske lidt bekymrende og forstyrrende tanker ”stjæler” roen, nærværet, overskuddet og i sidste ende livskvaliteten fra dig. Og det syntes vi er rigtigt ærgerligt.

Men sådan behøver det ikke at være.

For at kunne slappe 100% af når man har fri, er der to forudsætninger som skal være opfyldt:

  • Der skal ikke være nogen løse ender - alle dine opgaver skal stå på din opgaveliste. Der findes meget brugbare opgavelister i Outlook, Lotus Notes og G-Mail. Tjek dem ud. Det smarte er, at når alle opgaver står på denne/disse lister – ja, så skal du ikke gå rundt og huske på noget. Det giver utroligt meget ro inde i hovedet – mere end de fleste kan forestille sig.

  • Dernæst skal planen være realistisk – dvs. når man sammenholder morgendagens opgaver med morgendagens møder – så skal enderne kunne nå hinanden, dag for dag og uge for uge. Så er der sikkert nogen som vil sige, at der hele tiden kommer nye opgaver til, som hele tiden ændrer billedet – og til det kan vi kun sige, at det gælder for de fleste job, men her handler det om prioritering – og det vil vi komme meget mere ind på i kommende nyhedsbreve.

Det er ufatteligt berigende for dit privatliv – uanset om du arbejder de normale 37 timer eller mange flere, at du kan slappe 100% af når du har fri – prøv det – det er fantastisk! . Og omvendt må det være ekstra ærgerligt for dem som arbejder mange timer, ikke at kunne holde mentalt fri – når de en sjælden gang har fri.

Hvis du vil vide mere om, hvordan du får Work-life-balance – eller mere præcist – hvis du vil vide mere om, hvordan du holder ”mentalt fri” fra dit arbejde, er du velkommen til at kontakte os.

16-piaulsing_edited.jpg

Pia Ulsing

Mobil 42401599 
pu@nyevisioner.dk