top of page

ADHD

adhd.jpg

 

Indledning

 

I Danmark har cirka 3% af den voksne befolkning ADHD og den medicinske behandling er steget med hele 70% siden 2020. Det er specielt udviklingen blandt de voksne der trækker op i statistikkerne.

 

Mange voksne med ADHD lærer at kompensere for deres udfordringer, men når rammerne på arbejdspladsen ændres eller kravene til den enkelte ændres markant bliver det svært og nærmest umuligt at bevare overblikket. Vi ved at mennesker med ADHD har svært ved at strukturere og planlægge deres liv, såvel privat som arbejdsmæssigt. Opgaver der er krævende mentalt undgås så vidt det er muligt, og ofte bliver de ikke løst. Det kræver hjælp i form af effektive, simple og praktiske værktøjer og metoder.  

 

De arbejdsmæssige konsekvenser

 

Flere undersøgelser viser, at mange mennesker med ADHD-diagnosen har det vanskeligt på arbejdsmarkedet. De oplever oftere fyringer end andre. De bruger mere energi på at være på arbejde og kommer ofte ikke i mål med opgaverne. Det behøver dog ikke at være sådan men de rigtige rammer skal være til stede.

 

Det er derfor et faktum, at faste rytmer, planlægning og struktur er af største vigtighed når man har ADHD.

 

Løsningen

 

Struktur på arbejdspladsen:

                                                                                                                                                     

  1. Først sikrer vi at vi får et godt udgangspunkt for at starte et nyt sted. Det betyder at der skal ryddes op. Vi tømmer indbakken for mails ved at flytte dem derhen hvor de hører til. Efterfølgende arbejdes der kun med dagens mails - hver dag!

  2. Vi opretter to-do lister der udelukkende er arbejdsrelateret. 

  3. Vi opretter to-do lister til private gøremål.

  4. Vi afsætter tid i kalenderen til de større opgaver og sikrer samtidigt at der kommer påmindelser inden opgaven skal løses.

  5. Opgaverne kan tilgås via en app som taler sammen med Outlook. Det betyder at opgaver kan indtales eller skrives ind i enten app eller Outlook og vises herefter begge steder.

  6. Vi bruger tid på at sikre eksekvering.

  7. Vi mødes flere gange så vi sikrer fremdrift og implementering.

  8. Vi sikrer at der sker en vaneændring gennem samtaler og træning.

  9. Hvordan passer vi på den tid vi har til rådighed?

  10. Hvordan tømmer den enkelte sit hoved og skaber plads?

  11. Den enkelte lærer at være på forkant i stedet for bagkant.

 

Der er ikke tvivl om at mennesker med ADHD godt ved, at det er vigtigt med struktur og planlægning og at to-do lister nok kan hjælpe i dagligdagen. Det er bare ikke nemt at få dem oprettet og sat i system på egen hånd. Det er jo netop her udfordringen er hos mennesker med ADHD at få eksekveret på alle opgaverne og sat dem i et system der giver overblik over den samlede mængde af opgaver og gøremål.

 

NYE Visioners koncept er afprøvet på mere end 25.000 mennesker de sidste mange år. Konceptet er enkelt og lavpraktisk og danner grundlag for at kunne planlægge og prioritere optimalt i en travl hverdag.

 

Kontakt mig gerne for et indledende møde der kan afdække mulighederne for at netop du, kan få den rette støtte og hjælp til at komme i mål med dine opgaver og planlægningen.

​

bjarke3.jpg

Bjarke Elbert

Mobil 52119588

be@nyevisioner.dk

NYE Visioner

Vi er anderledes end vores konkurrenter, og det lægger vi bestemt ikke skjul på!

Tilmeld nyhedsbrev

Tak for din tilmelding!

© 2020 Nye Visioner

bottom of page