Vejen ud af arbejdsrelateret stress
.jpg)
Indledning
​
Mere end 430.000 danskere har dagligt har symptomer på stress – det svarer til mere end 12% af den voksne del af befolkningen. Stress er skyld i mere end 1 million fraværsdage om året og størstedelen er arbejdsrelateret.
​
Når det handler om arbejdsrelateret stress er den altoverskyggende årsag at, der er manglende kontrol med arbejdet når der stilles krav, som den enkelte har svært ved at påvirke eller indfri, samt når arbejde og privatliv flyder sammen. Konsekvensen her er at man aldrig holder helt fri både fysisk og mentalt.
Baggrund
​
Målgrupper for dette forløb:
​
-
Personen er ramt af arbejdsrelateret stress, og hvis der ikke handles hurtigt, kan medarbejderen være på vej mod en sygemelding.
-
Medarbejdere som har været ramt af arbejdsrelateret stress og som nu er på vej på arbejde igen, evt. på nedsat tid.
Arbejdsopgaverne er vokset medarbejderen over hovedet, og der er ikke overblik eller styr på tingene.
​
Medarbejderen kan opleve at arbejde væsentligt mere end 37 timer om ugen uden at dette hjælper væsentligt på udførelsen af arbejdsopgaverne.
​
Der kan være problemer med kvaliteten, måske glemmes ting etc. Medarbejderen oplever at der ikke rigtig er noget der lykkes, og at opgaver, møder e-mails og forstyrrelser er blevet for meget.
Vi beskæftiger os alene med personer, hvor stressen kan relateres sig til arbejdets udførelse – altså den måde medarbejderen arbejder på. Vi taler om personer, som ikke ved egen hjælp kan opbygge systemer og værktøjer til at få styr på egen arbejdssituation.
​
-
Forebygge mod den dårlige stress, og sikre at den nuværende situation ikke opstår igen.
-
Sikre, at medarbejderen bliver velfungerende igen.
-
Lære medarbejderen, at når man har styr på tingene – er det meget svært at få den dårlige stress igen.
-
Lære medarbejderen at overblikket over egen arbejdssituation er fundamentet for at kunne foretage en god og realistisk prioritering. Og dermed at medvirke til de daglige mål nås.
-
Lære medarbejderen at god planlægning og fokus på prioritering øger effektiviteten.
-
Lære medarbejderen at forstyrrelser kan være medvirkende til at skabe en dårlig arbejdsrytme, øger risikoen for fejl, ligesom det reducerer effektiviteten.​
​
Hvad kan du forvente
Medarbejderen vil efter et forløb i forebyggelse af stress opnå:
-
At få et 100% overblik over alle sine opgaver.
-
At kunne planlægge og prioritere sine opgaver.
-
At være bevidst om konsekvenserne ved at sige ja og nej til opgaver.
-
At få en bedre forståelse af sine personlige kompetencer.
-
At få nogle værktøjer til at undgå den dårlige stress i fremtiden.
-
At være på forkant i stedet for at være på bagkant
-
At have styr på sin indbakke hver dag
-
At holde fri når man har fri
​​
Vi mødes med den pågældende medarbejder og får skabt en god dialog om hvad der er gået galt og hvilke konsekvenser der har været og er ved dette.
​
Herefter sammensætter vi med medarbejderen træningsforløbet, og aftaler hvor vi sætter ind. Således vil forløbet være skræddersyet til den enkelte medarbejders behov og os sikre, at alt sker i det tempo der passer medarbejderen.
​
Forløbet vil typisk strække sig over 3-4 måneder, og vi vil mødes med medarbejderen 4 gange.
Hjælpen er på vej!
​
NYE Visioner kan hjælpe dig med at undgå stress så du HVER dag kan gå forlade kontoret med visheden om at du har styr på dine ting og at du har en god og realistisk plan for dagen i morgen og de kommende dage.
​
-
NYE Visioner kan hjælpe med at forebygge arbejdsrelateret stress
-
Vi kan også hjælpe medarbejderen der er på nippet til at blive stressramt
-
Vi kan hjælpe medarbejderen der er sygemeldt med stress, men er på vej tilbage på jobbet
-
NYE visioner har en praktisk guide til at forebygge stress så du får styr på tingene.
​
Du kan se meget mere på www.nyevisioner.dk
Kontakt mig gerne for yderligere detaljer.
​

Pia Ulsing
Mobil 42401599
pu@nyevisioner.dk