Stress – måske er det ikke helt så slemt som det føles….
Der er rigtig mange - alt for mange – som føler sig overbelastede i forhold til deres arbejde. Rigtig mange af dem ender med at blive sygemeldt med stress – arbejdsrelateret stress – altså et arbejdspres de ikke har kunnet håndtere.
Jeg hjælper en hel del mennesker i forskellige virksomheder – både i det private og det offentlige. Som regel kommer jeg ind på et tidspunkt lige før en sygemelding bliver aktuel. Personen er på det tidspunkt som regel i meget dårlig stand og har meget svært ved at overskue hele situationen. Overblikket er væk, man ved ikke hvor mange opgaver man har (ved bare der er alt alt for mange), man aner ikke, hvor man skal starte og hvor man skal slutte.
Jeg starter derfor altid med at vi får skabt et overblik over alle opgaver. Vi får oprettet en opgaveliste i Outlook og alle opgaver bliver så lagt ind. De bliver planlagt og prioriteret i forhold til hinanden og ikke mindst holdt op imod, hvad der rent faktisk er realistisk i forhold til kalenderen.
Når vi har skabt overblikket – er reaktionen altid ”okay så er det måske alligevel ikke helt så slemt som jeg følte”.
At have 100% overblik over sine opgaver betyder nemlig, at nu ved jeg, hvor jeg skal starte. Hvilke opgaver er vigtigst, hvilke opgaver kan jeg løse hurtigt og hvilke kræver at jeg afsætter tid i kalenderen til det. Det betyder også, at når arbejdsdagen er slut – så ved jeg, at jeg har helt styr på, hvilke opgaver der skal løses i morgen og dagen efter – alt er skrevet ind i opgavelisten og der er styr på tingene. Det giver en ro i maven og betyder, at jeg rent faktisk kan slappe af og lade op når jeg kommer hjem og dermed også har overskud til at være noget for familie og venner. Hjernen holder fri fra arbejder, når den ikke hele tiden er fyldt med arbejde, tanker om hvad jeg skal huske i morgen og i næste uge.
Når opgavelisten så er opdateret, kan jeg begynde at arbejde mig igennem opgaverne en efter en. Det er selvfølgelig alt afgørende, at jeg hver eneste dag får opdateret opgavelisten – brug de sidste 10 minutter på det hver dag inden du går hjem.
Når jeg arbejder med stressramte, handler det om at lære medarbejderen:
-
At have et 100% overblik over alle sine opgaver.
-
At planlægge og prioritere
-
At være bevidst om konsekvenserne ved at sige ja og nej til opgaver.
-
At være på forkant i stedet for at være på bagkant.
-
At holde fri når man holder fri.
Vil du vide mere om vores stress-koncept er du meget velkommen til at kontakte mig.
Pia Ulsing
Mobil 42401599
pu@nyevisioner.dk