top of page

Hjælp til dig der har ADHD

– gennem praktiske værktøjer til planlægning og prioritering
 

adhd3.jpg

Indledning

 

I Danmark har cirka 3% af den voksne befolkning ADHD og den medicinske behandling er steget med hele 70% siden 2020. Det er specielt udviklingen blandt de voksne der trækker op i statistikkerne.

 

Mange voksne med ADHD lærer at kompensere for deres udfordringer, men når rammerne på arbejdspladsen ændres eller kravene til den enkelte ændres bliver det svært og nærmest umuligt at bevare overblikket.

 

Vi ved at mennesker med ADHD har svært ved at strukturere og planlægge deres liv, privat såvel som arbejdsmæssigt. Opgaver der er krævende mentalt undgås så vidt det er muligt, og ofte bliver de ikke planlagt og gennemført.

 

Arbejdsmæssige konsekvenser ved ADHD kan være….

 

Flere undersøgelser viser at mange mennesker med en ADHD-diagnose har det vanskeligt på arbejdsmarkedet. De oplever oftere fyringer end andre. De bruger mere energi på at være på arbejde og kommer ofte ikke i mål med opgaverne.

 

Det er derfor et faktum at faste rytmer, planlægning og struktur er af største vigtighed når man har ADHD.

ADHD står for Attention-Deficit/HyperactivityDisorder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"ADHD er en psykisk lidelse, der rammer omkring 5% af alle børn i verden og 3% af alle voksne.

I løbet af det seneste årti er det samlede antal af danskere, der bruger ADHD-medicin, steget med hele 71 procent, så i alt ca. 61.000 danskere brugte ADHD-medicin i 2020. Og det er særligt udviklingen blandt de voksne, der trækker op."

 

Kilde: Psykiatrifonden

 

Hvorfor sætter NYE Visioner fokus på ADHD?

 

Der er rigtigt mange som har det, og i takt med at der er kommet mere fokus på området, bliver flere og flere udredt og får diagnosen - det totalt antal stiger med raket fart. Det er blevet et samfundsproblem, vi i større udstrækning bliver nødt til at forholde os til.

 

Bjarke Elbert, har det inde på livet, og har derfor gennem en længere periode researchet på området, og fundet ud af, at de problemstillinger, som en person med ADHD kæmper med (læs behov) kan vi hjælpe med, gennem et træningsforløb hos os i personlig planlægning og effektivitet.
 
For at sikre, at vi kan tilbyde en reel hjælp til denne gruppe, har vi testet tingene af over en længere periode, på en række personer.
 
Det eneste vi kan sige indtil videre er, at det har været en kæmpe succes – en gamechanger for de personer med ADHD som har været gennem et af vores specielt designede træningsforløb. Deres arbejdsliv er ændret markant. Ikke bare skaber de meget mere værdi – de blomstrer også personligt. Det er det bedste.
 
Vi gør det, fordi vi kan, og fordi vi ved at vores specialdesignede træningsforløb virker. Derfor!

 

Nye løsningsmuligheder

 

Her er tale om en helt anden og ny måde at hjælpe denne gruppe på.

 

Det er åbenlyst at den rette struktur kan gøre en stor forskel. Et system der kan hjælpe på vej i forhold til struktur, overblik og muligheden for at planlægge optimalt. NYE Visioner har trænet mere end 25.000 kursister de sidste mange år med gode resultater. Vi har testet det på flere kursister med ADHD-diagnosen og her kan vi også konstatere, at det gør en meget stor forskel for den enkelte. Vi har tilføjet enkelte metoder til det nuværende system for netop at imødekomme de udfordringer der specielt er hos mennesker med ADHD.

 

Referencer/testpersoner

 

Vi fået lov til at videre bringe nogle af testpersonernes feedback på hvordan og hvorfor vores kurser har hjulpet – og vil hjælpe dem i fremtiden:

Testperson nr. 1

 

”Struktur, planlægning og tidsstyring har været en udfordring og en stressfaktor i hele mit arbejdsliv.

 

Min ADHD-diagnose har givet en årssagsforklaring på disse udfordringer, men ikke svaret på hvordan jeg løser dem.

 

Jeg har manglet de sidste brikker i puslespillet, for at få min hverdag til at gå op.

 

Med individuel instruktion med Bjarke Elbert fra NYE Visioner, i et simpelt men konsekvent planlægningssystem og konstruktiv dialog, har jeg fået de manglende brikker.

 

Jeg har fået en indsigt i, hvornår og hvorfor jeg taber de mange bolde jeg tit har i luften og værktøjer til at undgå det, men nok vigtigst: værktøjer til hvordan jeg samler dem op igen.”

 

Revisor hos Deloitte

Testperson nr. 2

 

“Struktur er afgørende for mig i min hverdag på grund af min ADHD – men det er (desværre) ikke noget, der ligger mig naturligt. Derfor har jeg altid brugt en stor mængde energi på at oprette to-do-lister, huske aftaler og opgaver, og paradoksalt nok, minde mig selv om at huske at skrive mine aftaler og opgaver ned på en to-do liste.

 

Ved konsekvent at bruge de værktøjer og metoder jeg er blevet præsenteret for i træningsforløbet med Bjarke Elbert fra Nye Visioner, har jeg opnået en større følelse af ro og overskud, og dermed fået frigjort energi til at tackle mine opgaver mere effektivt, i stedet for at gå rundt og glemme aftaler, forsømme overskuelige opgaver og udsætte alt muligt andet”

 

Camilla - Entrepriseleder 

Mødet med en ny kunde

 

Jeg ser mig selv som et “kaos menneske”.

 

Da jeg for kort tid siden indledte samtalen med en ny kunde ved at spørge ind til hvordan pågældende så på sig selv, fik jeg netop det svar.

 

Mennesker med ADHD har brug for struktur og forudsigelighed i hverdagen for at klare sig godt. Både hjemme og på arbejdspladsen.

 

“Systemet den enkelte lærer kan mindske de mange tanker om projekter og opgaver der eksisterer i hovedet på et menneske med ADHD”

 

I mit arbejde med at hjælpe mennesker i mange forskellige virksomheder med at skabe overblik og struktur, har jeg flere gange oplevet at enkelte medarbejdere har sværere end andre, ved at implementere de værktøjer jeg har introduceret. Viljen har været der, men tilløbet har været virkelig langt og der skulle bruges flere ekstra samtaler til før det lykkedes.

 

Jeg er efterhånden blevet kontaktet flere gange af mennesker der som voksne har fået diagnosen ADHD. De mennesker har hele livet haft en oplevelsen af manglende overblik og struktur, både i det private og på deres arbejdsplads. Der mangler ikke ideer men meget få af dem er blevet til noget. Enkelte har fået arbejdsrelateret stress eller føler sig udbrændte. 

 

Løsningen

Min oplevelse er at en to-do liste ikke gør det alene. Det handler om at træne værktøjer og metoder indtil det bliver en naturlig del af hverdagen. Studier viser jo at mennesker med ADHD kan finde et superfokus frem, som andre mennesker ikke naturligt har i samme grad. Når først der er energi på det de skal foretage sig, går det stærkt. Det er netop det superfokus vi sammen finder frem til i arbejdet med struktur og planlægning.

Struktur på arbejdspladsen:

 

  • Først sikrer vi at vi får et godt udgangspunkt for at starte et nyt sted. Det betyder at der skal ryddes op. Vi tømmer indbakken for mails ved at flytte dem derhen hvor de hører til. Efterfølgende arbejdes der kun med dagens mails - hver dag!

  • Vi opretter to-do lister der udelukkende er arbejdsrelateret. 

  • Vi opretter to-do lister til private gøremål.

  • Vi afsætter tid i kalenderen til de større opgaver og sikrer samtidigt at der kommer påmindelser inden opgaven skal løses.

  • Opgaverne kan tilgås via en app som taler sammen med Outlook. Det betyder at opgaver kan indtales eller skrives ind i enten app eller Outlook og vises herefter begge steder.

  • Vi bruger tid på at sikre eksekvering.

  • Vi mødes flere gange så vi sikrer fremgang og forankring.

  • Vi sikrer at der sker en vaneændring gennem samtaler og træning.

  • Hvordan passer vi på den tid vi har til rådighed?

  • Hvordan tømmer den enkelte sit hoved og skaber plads?

  • Den enkelte lærer at være på forkant i stedet for bagkant.

  •  Efter endt forløb fremsender vi en liste med gode råd til kursisten og gode råd til den nærmeste leder på arbejdspladsen i forhold til at hjælpe og fastholde medarbejdere der har ADHD.

“Mennesker med ADHD har brug for struktur og forudsigelighed i hverdagen for at klare sig godt. Når man har svært ved at koncentrere sig, planlægge, gennemføre og måske også fornemme tiden, så giver det særlig god mening at etablere gode rutiner og rammer i hverdagen. 

 

Kilde: ADHD foreningen

Næste skridt….

 

Hvis du har ADHD, eller er i en organisation, hvor I har problemet og gerne vil gøre noget ved det og høre om de muligheder der er, så kontakt mig – så holder vi et indledende møde på TEAMS eller personligt, som er uforpligtende, og så ved du om vores løsningsmodeller er det rigtige for dig.

adhd2_edited_edited.jpg
bjarke3.jpg

Bjarke Elbert

Mobil 52119588

be@nyevisioner.dk

bottom of page