Bliver du involveret nok på møderne?
Dead by PowerPoint. Ja, det er der faktisk noget der hedder, og du har med garanti prøvet det - måske ikke lige at dø, men at sidde til et møde med et uendeligt antal PowerPoint slides. Du sidder og tænker på, hvornår pinslerne vil stoppe. Du kan sagtens selv læse og forstå, hvad der står på de forskellige slides, som du, og de resterende mødedeltagere bliver trukket igennem.
​
Du og de resterende mødedeltagere bliver ikke involveret nok, og jeres kompetencer og ideer kommer ikke i spil. Mødet minder mere om en monolog end et reelt møde, hvor vi forener ressourcer og kompetencer for bedre beslutninger. Det havde været lettere bare at rundsende præsentationen inden mødet og så spørge om der var spørgsmål på mødet. Mødet kunne sikkert også holdes en del hurtigere.
​
Som mødeleder bliver du derfor nødt til at involvere deltageren på mødet. Tænk på du skal sælge billetter til mødet, og hvem gider købe billetter til et kedeligt møde? Du skal i god tid inden mødet giver deltagerne opgaver og skrive at du forventer de møder op velforberedte. Samtidig skal du også droppe fremlæggelse af PowerPoint og anden information, men fremsend det 3 dage inden mødet så folk kan nå at forholde sig til materialet.
​
For at skabe struktur kan du bruge skabelonen nederst i denne artikel. Skabelonen er med til at sikre en god struktur og stiller samtid skarpt på hvorfor de inviterede personer skal med og hvad de skal forberede sig på. Det gør det samtidig også lettere for dig som mødeleder at afklare hvem du skal invitere til mødet.
​
Nr.: Start med det vigtigste først
​
Emne: Hvad er emnet for det pågældende punkt?
​
Hvad skal vi udrette: Hvad er formålet med mødet? Hvis du ikke ved hvad målet er kan du ikke sætte den rigtige retning.
​
Form: Overordnet er der 6 kategorier:
​
-
Brainstorm, i så fald skal du bede mødedeltagerne om af forberede sig på forhånd.
-
Problemløsning, så skal deltageren vide hvad de skal bidrage med, hvad skal de forberede sig på.​​
-
Information
-
Feedback (indhentning af kommentarer)
-
Beslutninger
-
Innovation
​​
Tid: Og slutteligt skal du sætte tid på det pågældende punkt, det giver også dig som mødeleder en langt bedre mulighed for at styre mødet og holde styr på om tiden på de forskellige punkter holder.
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
Det smarte ved brug af skemaet som vi kalder AGENDA REFERATET, er, at når alle forlader mødet, så ved alle HVAD der skal ske, HVEM som gør det – og ikke mindst HVORNÅR.
Det er de 3 afgørende ting som alle skal have styr på når de forlader mødelokalet.
​
Hvis du vil vide mere er du velkommen til at kontakte mig.
​
​
​