effektive møder
Der er sagt og skrevet meget omkring møder, Jeg vil her komme med 7 gode råd til, hvordan du kan få frigivet masser af daglige minutter, hvis du hver dag bruger en stor del af arbejdstiden på møder. En klog person sagde engang, at al forandring starter og slutter hos dig selv og det er jeg fuldstændig enig i. Derfor er det korte konkrete råd til, hvad du selv kan gøre for at få mere tid i en travl hverdag. Med mere kvalitet i møderne og et større udbytte.
​
-
Forberedelse er guld, den der er bedst forberedt, har mest at skulle have sagt. Hvis dagsordenen til mødet ikke er i din indbakke senest 48 timer før mødet skal du rykke for den. Når du får den, skal du gøre op med dig selv om du behøver deltage i mødet, noget af mødet eller bare sende dine inputs på en mail. Herved kan du hurtigt spare en hel del eller en halv time - måske mere.​
-
Bliver du altid indbudt til 60 minutter, kan du med en god dagsorden godt skære 10-15 minutter af mødet. Du kan heller ikke have møder fra f.eks. 10-11 og 11-12 der skal luft imellem dine møder og det kommer der til, hvis de kun er på 50, 45 eller 30 minutter. Det er let at starte på og der vil ikke være nogen der brokker sig, hvis du ændrer tidspunktet fra 10:00-10:50 i stedet for 10:00-11:00.
-
Involvering af deltagerne - punktet kræver dog, at du, hvis du er mødeleder, fortæller specifikt hvad deltagerne skal forberede sig på inden mødet og om de skal sende inputs til fordeling inden mødet. Få deltagerne på banen, det er dig der inviterer og dig der har ansvaret for at folks kompetencer bliver brugt fuldt ud,
-
Overvej om der er for meget information og PowerPoint på dine møder eller om du deltager i møder, hvor det er tilfældet. Send PowerPoint ud inden mødet, stil krav til deltagerne om, at de har læst den og der ikke er nogen gennemgang, men spørgsmål er mere end velkomne.
-
Bordet rundt - drop det helt. Få deltagerne til at sende deres inputs i en opgave, kopier teksten og send senest 2 dage inden mødet. Her er hurtigt sparet 10-15 minutter.
-
Led mødet. Alt for mange er mere mødeledere af navn end af gavn. Din dagsorden skal være udførlig med tidsangivelser ud for hvert punkt og punkterne skal være sorteret efter vigtighed - start altid med det vigtigste. Herved bliver et også meget lettere for dig at holde tiden samt at opsummerer hvert enkelt punkt og gentage konklusionen på punktet.
-
Referat. Alt for mange møder er referat-løse - konsekvensen er, at ingen aner hvad de skal gøre efter mødet. Det resulterer i, at der ingenting sker eller der sker for ledt og at det får for langsomt. Du kan som mødeleder ikke fælge op på nogle deadlines efter mødet, når du ikke har overblik over dem og det betyder i sidste ende, at du ikke aner hvor folk er i processen.
​
​Hvis du vil vide mere om effektive møder, er du velkommen til at kontakte os.
​
​
Jens Dahlsgaard
Mobil 6122 0915
jd@nyevisioner.dk